Po několika měsících jsem otevřela tenhle koncept a rozhodla jsem se, že se konečně rozepíšu o spolupracích protože první vlna už opadla. Tohle téma jsem otevřela před pár týdny na Instagramu a dostala jsem od vás hodně zpětné vazby a moc si toho vážím. Psali jste mi, co si o tom myslíte vy, jestli blogerkám věříte a taky proč jim případně nevěříte. Překvapilo mě, že většina z vás mi napsala, že blogerkám věří. V mém okolí se setkávám spíše s tím, že lidé blogerkám a blogerům moc nevěří, protože influenceři často tají nebo mlží o tom, co spolupráce je a co není.
U mě najdete z 99% barterovou spolupráci
A protože se v blogerským rybníčku pohybuju už přes 6 let, myslím si, že k tomu mám co říct. Ale začnu hezky od začátku. Spoluprácí existuje několik druhů. U mě je to z 99% ta barterová, což znamená, že mi firma pošle balíček (nejčastěji) kosmetiky nebo kosmetických novinek a je na mě, jestli vám kosmetiku ukážu, jestli o ní napíšu nebo nenapíšu, jestli jí vyfotím, nebo o jí ukážu ve videu a to nejdůležitější – nikdo mi neřiká ani mi nenaznačuje, že má být recenze pozitivní. Každá z nás jsme jiná a sedí nám různé věci, takže je přirozený, když mi nesedne make-up nebo krém a nikdo se na mě nemůže za můj pravdivý názor zlobit.
Pak existují i menší firmy, které mě osloví s tím, že by mi rádi poslali kosmetiku s tím, abych jí ukázala/rozbalila na Instagramu nebo o kosmetice napsala článek. Potom hodně záleží na tom, o jakou kosmetiku jde a kolik mám práce. Často musím některé nabídky odmítnout. Ať už proto, že mě značka neosloví (teď mluvím třeba o těch čínských eshopech) nebo mám toho hodně ve škole či v práci.
Jsem vděčná za to, že mě sledujete a že mi věříte, proto si na každé recenzi dávám záležet, nic netajím a kosmetiku zkouším hoodně dlouho, než vám dám vědět to, jaká je. Něco jiného jsou první dojmy, ale když jsou to první dojmy, vždycky na to upozorňuju. Za tím, co říkám nebo píšu si stojím, a proto mi často trvá i několik měsíců, než vydám článek na vánoční limitku. Nechce psát o limitované kolekci co nejrychleji jen proto, že je limitovaná, pokud nemám dostatek času na to jí vyzkoušet nebo si nejsem jistá názorem. Na unboxingy a první dojmy mám především Instagram a YouTubové video Nákupy a novinky. Proto často o vánočních kolekcích píšu až v březnu 😀 A stojím si za tím, že vám nebudu lhát a doporučovat něco jen proto, že mi to přišlo zadarmo nebo je to v rámci placené spolupráce. Ztracenou důvěru bych získávala nazpět jen těžko.
Samozřejmě není v mých silách testovat všechnu kosmetiku. Něco dám mamce, ségře, kamarádkám nebo uspořádám soutěž, ale pokud už nějákou dobu nepoužívám z přesvědčení micelárky (a sáhnu po nich jen když je největší krize), nebudu testovat další jen proto, že je to novinka. Stejně tak je to u odstínů. Nejčastěji se líčím se v přirozených odstínech, takže když mi domů příjde barevná paletka a fialová rtěnka a já zrovna nemám náladu nebo nejdu na festival, takovou kosmetiku nezkouším jen proto, že mi to nějáká firma poslala. Oceňuji, že se firmy snaží posílám kosmetiku přímo na tělo, často mi chodí e-maily s tím, ať si kosmetiku vyberu podle typu pleti, což je potřeba, protože když jdu do drogérie nebo do parfumérie, nekoupila bych si krém na mastnou a problematickou pleť, když jí mám suchou a citlivou.
Barterových spoluprací mám dost a zkouším z toho jen to, co vyzkoušet chci a díky vám mám možnost zkusit i věci, které bych v drogérii třeba přehlídla. A netestuji je týden nebo dva. Testuji je dlouho. Spousta blogerek se chce firmám zavděčit, takže recenzi sepíšou ještě ten týden a nezlobte se na mě, relevantní názor na pečující kosmetiku si během týdně prostě neuděláte. Na dekorativku ano, pokud budete tu novou rtěnku zkoušet 3 dny dokola a zaměříte se na její vlastnosti, ale pochybuju, že to takhle ty holky dělají. Problémem tedy podle mě není to, že firmy posílají balíčky. Problém je v tom, co všechno jsou holky ochotné udělat za jeden kus kosmetiky. A ruku na srdce, není lepší si tu rtěnku (klidně i od Diora) koupit a nedělat ohledně toho dělat takový (jak by řekli moji kamarádi „zaprodaný“) divadlo?
Placená spolupráce
Další věc jsou placené spolupráce, kterých sice moc nemám, ale sem tam se nějáká najde. Už jsem se setkala i s tím, že mi několik lidí řeklo, ať si za článek nebo videu řeknu peníze, protože ten vliv prostě mám, ale já beru blogování jako mého obrovského koníčka, takže mi tohle moc nejde. Nic proti podobným spolupracím nemám. Když dělá blogerka reklamu, měla by za to dostat zaplaceno a není na tom nic špatného. Kámen úrazu je v tom, jestli je ta reklama přiznaná nebo ne. Já mám takovou reklamu VŽDYCKY, VŽDYCKY, VŽDYCKY označenou a netajím se tím. Většinou používám hashtag #spoluprace nebo #ad, což je zkratka z angličtiny. Na Instagramu používám oba dva hashtagy (jeden většinou na začátku, druhý na tagů konci) a tady na blogu přidávám štítek AD. Na YouTube najdete pod videem větičku s tím, jestli se jedná o sponzorované video či nikoliv. Otázkou je, jestli označovat i příspěvky s kosmetikou, kterou jsem dostala zadarmo. Já si myslím, že to není potřeba, ale názor na to má každý jiný. Proto se snažím vždy do popisku nebo u videa říct nebo označit, že mi balíček přišeů, že děkuju za milé překvapení atd. Znovu bych ale chtěla zdůraznit, že i když kosmetiku dostanu zadarmo nebo se jedná o placenou spolupráci, nikdy to nemění můj názor na to, jaký produkt je.
To, co mohou lidi vidět jako sporné je označování příspěvků s kosmetikou, se kterou jste měli v minulosti placenou spolupráci. I v tomhle mám jasno a mám čisté svědomí. Pokud se rozhodnu přidat fotku s rtěnkou značky XY měsíc, týden nebo rok po placené spolupráci, myslím si, že to označovat nemusím, protože příspěvek, článek atd. přidávám z vlastní vůle a z vlastního přesvědčení, protože chci. Nemyslím si, že bych musela psát, že se jedná o rtěnku, kterou jsem dostala před rokem v rámci placené spolupráce, protože ta daná spolupráce už není aktuální. Něco jiného jsou pak dlouhodobé spolupráce, ale to už je věc další. Já když mám dlouhodobou spolupráci (třeba projekt #mluvteohypo), to že jde o placenou spolupráci zmiňuju v každém dalším přispěvku i přes to, že by vám to mohlo dojít..
Kosmetiku zkrátka a dobře miluju a DĚKUJU vám všem, že mě sledujete a tím mi umožňujeze spolupracovat s kosmetikými firmami, díky čemuž mohu zkoušet kosmetiku. Jsem vděčná i všem firmám a moc si každé spolupráci vážím.
Snad má tehle článek hlavu a patu a doufám, že jsem napsala všechno, co jsem chtěla. Kdyby vás cokoliv zajímalo, můžete mi napsat tady do komentářů, na Instagram nebo na e-mail [email protected]. Jak na spolupráce koukáte vy? Dejte mi vědět, váš názor mě zajímá. Karolína
p.s. připojuji fotky z jarního focení v Praze, užijte si jaro!!
tieto články zbožňujem 🙂 je super, keď nám ostatným blogerky odhalia ako to chodí s týmito vecami
WHEN PIGS FLY
Skvěle sepsány článek 👏 A mohu jen za sebe říct, že ať už něco testujete nepotřebuji vědět zda je to spolupráce či ne ,věřím vám a vašim recenzím a jestli produkt dostanete a nebo koupíte v drogerii je mě upřímně jedno zajímá mě to jak jste spokojená a jak produkt funguje.Jen tak dál 🍀
Moc děkuju 🙂
Kájo, moc hezky napsané. Zbožňuji tvoje příspěvky. Jsi super! 😍😍
Terko, díky 🙂
Moc pekny clanek. Ja jsem rada, kdyz jsou spoluprace oznacene, ale u bloggerek a instagrammerek, kterym verim, to nic nemeni na tom, jak post vnimam. Proste kdyz reknou, ze se jim ta vec libi, tak je mi jedno, jestli si ji koupily a nebo jim za to nekdo zaplatil, ze ji zkusi. Ba naopak, rada vidim placene spoluprace u svych oblibenych influencerek, protoze to vetsinu casu delaji zadarmo a pro nas pro sledujici, tak je super, ze jim to obcas i neco hodi.
Tohle téma je poslední dobou hodně propírané. Já na svém blogu žádné spolupráce nemám, ale dost to sleduji. Lidi s tím bojují a je podle mě jen otázka času, kdy na to vzniknout nějaké oficiální vyhlášky/pravidla/zákony. A podle mě by to bylo jedině dobře. Lidi by v tom konečně měli jasno a bylo by to všechno jednotný. Díky za sdílení tvého pohledu na věc. 🙂
Ja osobne mám rada, ak je každá spolupráca, či už tá platená alebo neplatená, označená. Sama na svojom blogu používam v závere článkov milý banner a na sociálnych sieťach to riešim väčšinou poďakovaním za poskytnutie produktu. Aj keď viem, že sú moje recenzie vždy autentické, predsalen mám radšej pocit akejsi férovosti voči mojim čitateľkám 🙂
Kájo super článek! Já třeba příspěvky označuju jako spolupráce takto: když mi přijde balík a nafotím to na blog, tak pak u fotek z té série to je. Ale pokud ten produkt ukazuju o pěkný čas později, už tam spolupráci nedávám. U mně jako mikroblogerky je veškerá spolupráce barterem. A vybírám si. Neberu každou “blbinu” jen proto, že je zadarmo. Vážím si toho, že mi firmy dají šanci otestovat jejich novinky, a že mám spolupráci jen s takovými firmami, které umí vzít i kritiku. Nechtěla bych spolupráci, kde by mi někdo diktoval, o čem a jak se mám vyjádřit. A přesně, sama se podivuji nad tím, když někdo dostane v pondělí balík, jak může mít v pátek recenzi skincare venku. Radši budu mít o to míň článků, ale kvalitních, kde skutečně popíšu, jak produkty fungují na mém typu pleti a co jsem za dobu používání pozorovala, než abych obšlehla etiketu ze zadní části krabičky a tvrdila, že jsem to “fakt pořádně otestovala”.
Mě spolupráce nevadí a sama jsem nějaké měla a pokud mají hlavu a patu, tak se jim nebráním 🙂 Určitě jsem pro označování, to by mělo být samozřejmé. Někdy mi vadí, když některé blogerky berou fakt každou spolupráci, jen pro věci zdarma nebo pro peníze, přitom se jim to do obsahu tvorby vůbec nehodí a pak je ještě gól když spolupráci nepřiznají 🙂
Comments are closed.